Bloomline Acoustics Phantom Two

 17,500.00

Akoestische muziek is zo mooi omdat het niet de eigenschappen heeft van een hoornvorm maar heeft juist een afstralingsgedrag dat daaraan natuurlijkerwijze tegenovergesteld is. Geen toeter effect. Iemand die naar Omniwave luistert kan geen luidspreker meer lokaliseren. Dat komt door de vorm van de unit en het kleine formaat van de luidsprekers. Het is een bijzondere ervaring. Geen popmuziek op oorlogsniveau en bij gemis van het laagste octaaf kan zondermeer een sub worden aangesloten.

  • Altijd persoonlijk en deskundig advies
  • Gratis audio-sessie in onze audio-room in Buren
  • Wereldwijde levering

In de periode tussen 1926 en 1932 ontwikkelde Philips het idee om een luidspreker te maken waarbij de konus van de luidspreker is omgedraaid- dus in feite als een omgekeerde hoorn wordt gebouwd. Daarmee creëer je een stereobeeld waarbij je overal kunt gaan zitten en het geluid vooral heel live klinkt. Geen sweetspot meer, maar meer een “sweet area” of, liever gezegd (zoals Bose ooit durfde te beweren, foei!) “stereo in uw hele kamer”. Met Omniwave kan het wél. Beter gezegd: het is het heel eenvoudig om 3D geluid te creëren, want de plaatsing van dit systeem is onafhankelijk van de luisterpositie.

Natuurlijk heeft een dergelijke luidspreker ook nadelen. Met name het rendement van dit systeem is niet bijster hoog. Met 82 DB op 3.6 Ohm heb je een redelijk stevige versterker nodig (vanaf 200 Watt) tenzij je het geen bezwaar vindt minder luid te spelen.

Nieuwe ideeën

En toch kwamen er in de loop van de tijd andere ideeën en andere gedachten op tafel. Voor de geluidsband bij speelfiulms, openlucht-bioscopen, maar ook om toespraken van propagandisten kracht bij te zetten was het nodig dat het rendement van een luidspreker omhoog ging. Uiteindelijk heeft dat ertoe geleid dat de konus is gekeerd. Hogere efficiëntie en een ander klankbeeld. Luidsprekerontwerpers wisten natuurlijk allang dat dit mogelijk was. Zo bouwde het Amerikaanse Western Electric al heel vroeg hoogrendements luidsprekers op een manier zoals wij dat eigenlijk niet meer kunnen (field coil based). G.I.P. Laboratory is daar een mooi voorbeeld van, maar helaas ook meteen redelijk onbetaalbaar. Ondanks het gigantische aantal fabrikanten (meer dan 25000 geregistreerde luidsprekermerken wereldwijd), zijn er gelukkig nog een heel klein aantal bouwers die wél weten hoe een fatsoenlijk geluidsbeeld kan worden gecreëerd.

Bloomline Omniwave

Even terug naar Omniwave. We hoorden dit systeem voor het eerst bij een violist van Filharmonie Zuid Nederland. We waren onder de indruk en spraken kort daarna met Leo de Klerk, hij is de (her)ontwerper van bovengenoemde gedachte en gebruikt nu speciaal door Kef vervaardigde units om zijn systemen mee te bouwen. Die worden verkocht in een combinatie van vier speakers. Twee links en twee rechts. Eventueel kan een sub worden toegevoegd voor meer fundament.

3D geluid

Door gebruik te maken van vier in plaats van twee speakers creëer je in feite een 3D geluid waardoor je onafhankelijk bent van de luisterpositie. Maar dat schept ook het waanzinnige gevoel van echtheid. Je zit écht in de studio of op het podium of in de zaal.

Door gebruik te maken van 2 omni-directionele luidsprekers die onder een hoek van 90 graden verticaal worden opgesteld is de muzikaliteit fenomenaal, mits op de juiste wijze versterkt en afgeregeld.

Daarnaast heb je geen kolos in huis. Het zijn kleine kokers die tegen de muur geschroefd kunnen worden en dus nauwelijks of niet opvallen in de ruimte.

De beleving van Omniwave

Akoestische muziek is zo mooi omdat het niet de eigenschappen heeft van een hoornvorm maar heeft juist een afstralingsgedrag dat daaraan natuurlijkerwijze tegenovergesteld is. Geen toeter effect. Iemand die naar Omniwave luistert kan geen luidspreker meer lokaliseren. Dat komt door de vorm van de unit en het kleine formaat van de luidsprekers. Het is een bijzondere ervaring. Geen popmuziek op oorlogsniveau en bij gemis van het laagste octaaf kan zondermeer een sub worden aangesloten.

Natuurlijk zijn er ook een paar nadelen. Het relatief lage rendement vraagt om een stevige versterker en een valse opname valt direct door de mand, zelfs als deze op een andere systeem geweldig klinkt en vice versa. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.

Bloomline zelf is overigens minder kritisch op gebruikte apparatuur. Wij vinden echter dat ook een Omniwave vraagt om een goede bron en versterker. Het gebruik van kamercorrectie met behulp van een meegeleverde doos van een niet nader te noemen fabrikant vonden wij verre van ideaal, maar dat terzijde.

Tot slot leuk om te vermelden dat: Stadschouwbrug Amsterdam- de Stopera, Rijksmuseum, Utrechts conservatorium, Holland festival én in steeds grotere mate ook andere grote podia en consumenten Omniwave gebruiken.

Kom zeker luisteren bij Audio-Life om de muziek zelf te ervaren!

Boek een demo met de Bloomline Acoustics Phantom Two

  • MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Specificaties

Uitvoeringen

RAL satijn (kleur naar keuze), RAL hoogglans (kleur naar keuze)

Privacy Preference Center