Onze visie

Bij Audio-Life willen wij worden geraakt door de muzikale performance en verrast door elke nieuwe noot die wordt gespeeld. Wij zijn dus niet op zoek naar een indrukwekkende sound. Hier vind je dus geen constant aanwezige bas en een sprankelend hoog. We willen het gevoel dat de muzikanten in onze kamer staan, in plaats van in een virtuele soundstage. Echte schoonheid is subtiel.

High-End Audio

High-End Audio wordt vaak beoordeeld op zaken als transparantie, 3D-soundstaging, resolutie etcetera. Live-muziek bevat echter vaak weinig transparantie, vrijwel nooit een perfecte 3D-soundstage en meestal missen er veel details. Maar zelfs zonder deze eigenschappen klinkt dat toch veel echter, natuurlijker en mooier dan een perfect systeem. Er zijn dus blijkbaar nog meer eigenschappen die van belang zijn, om iets echt te laten klinken. Daarom is live-geluid voor ons het enige uitgangspunt en wij zijn dan ook altijd op zoek naar audiosystemen die dat live-gevoel het beste overbrengen.

Ons doel is om jou zo optimaal mogelijk van muziek te kunnen laten genieten. Wij hebben hifi-systemen in huis, die oneindige variaties bieden en waarbij elke opname een nieuw avontuur is een compleet andere sfeer. Hierdoor kunnen wij de mogelijkheid bieden om jouw perfecte hifi-systeem samen te kunnen stellen, compleet naar je eigen smaak en wensen.

Magisch geluid

De zoektocht naar magisch geluid is vooral de zoektocht naar je eigen persoonlijke smaak. Het is een kwestie van veel luisteren, experimenteren en ervaringen uitwisselen. Een groot budget is geen vereiste, want betaalbare apparatuur in een perfecte combinatie en opstelling kan heel wat high-end systemen verslaan.

Wanneer je langskomt in onze winkel, zal je vanzelf merken dat een goede combinatie van apparatuur niet peperduur hoeft te zijn.

Tegenwoordig ligt bij veel high-end apparatuur de nadruk meer op een analytische weergave van details, dan op een overtuigend totaalbeeld en het correct weergeven van de natuurlijke warmte en sfeer van een opname. Het zou ideaal zijn om een voorversterker te hebben, waarbij je het geluid naar smaak kunt regelen. Je kunt dan bijvoorbeeld warmte of harmonischen toevoegen en de bas strakker maken, maar bij veel high-end audio is dit niet gebruikelijk. Zelfs een toonregeling ontbreekt op vrijwel alle apparatuur!

De tonale balans van een high-end systeem is sterk afhankelijk van de opname, de opstelling van de luidsprekers en de akoestische interacties in je ruimte. Het is natuurlijk absurd om telkens met je luidsprekers te schuiven om de natuurlijke balans van een bepaalde opname te vinden. Bovendien tasten de meeste (transistor)versterkers het oorspronkelijke signaal zodanig aan, dat ze wel een toonregeling kunnen gerbruiken om het gebrek aan natuurlijke warmte te maskeren, maar bij een echt goed systeem gaat dit ten koste van de kwaliteit.

Coherentie

Met coherentie bedoelen we de harmonische samenhang tussen grond- en boventonen, die intact moet blijven. Alleen dan ontstaat een klankweergave die door rust en zuiverheid wordt gekenmerkt. Als het geluid uit de verschillende units perfect samenvloeit tot het geluid van instrumenten en stemmen, ontstaat er een magisch geluidsbeeld en de illusie dat iets echt is. Je hebt het gevoel dat alles klopt en daardoor vergeet je dat je naar apparatuur aan het luisteren bent. Je gaat op in de muziek.

Coherentie betekent voor veel luidsprekerontwerpers dat de overgangen tussen de units onhoorbaar zijn. Bovendien wegen de commerciële belangen voor veel luidsprekerbouwers veel meer op dan de muzikale belangen. De luidsprekers die ze bouwen, klinken dan op het eerste gehoor erg indrukwekkend, maar door hun eenzijdige en analytische houding klinkt muziek niet levensecht en gaan dat soort systemen daarom snel vervelen.

Belangrijker en moeilijker realiseerbaar is het minimaliseren van de faseverschillen over het bereik van de luidspreker. Uit coherentie volgt automatisch een muzikaliteit en een goede soundstaging – geluidsbeeld, diepte, plaatsing.

Natuurlijkheid

Een systeem moet alle natuurlijke klankkleuren van instrumenten en stemmen kunnen weergeven. Met alleen een strak frequentieverloop bereik je dit niet. Veel sets klinken als apparatuur, omdat veel luidsprekers wat matte klankkleuren hebben in vergelijking met live-geluid. Een buizenversterker kan dit verbloemen door harmonischen toe te voegen en scherpe kantjes af te ronden, waardoor alles wat warmer klinkt.

Toch voegen de allerbeste versterkers, zowel buizen- als transistorversterkers, weinig extra harmonischen toe. Ze laten alle natuurlijke klankkleuren van instrumenten en stemmen onaangetast. Bovendien wordt de versterking ook liever neutraal gehouden, om vervolgens op zoek te gaan naar een bron en luidsprekers, die in staat zijn alle natuurlijke warmte en klankkleuren weer te geven.

Helaas zijn die luidsprekers, die perfect zijn in alle overige eigenschappen, zeer zeldzaam. Hoewel niet de ideale oplossing, zijn veel high-end systemen beter af met een niet-neutrale versterking om zo tekortkomingen te maskeren. Bovendien blijft dit ook een kwestie van persoonlijke smaak. Één ding is zeker: een goed systeem laat de originele opnamen volledig intact en laat de muziek tot leven komen!

Dynamiek

Veel high-end luidsprekers hebben krachtige, maar ook dure versterking nodig om levendig te klinken. Het is goedkoper om een set samen te stellen met makkelijk aan te sturen luidsprekers. Een hoge gevoeligheid is immers belangrijker dan een vlak impedantieverloop.

Grote versterkers met zware voedingen staan bekend om slam en authoriteit. Slam is hierbij de kracht en dynamiek van de bas. Er wordt door zo’n versterker veel energie in de bas gepompt, en dat hoor je. Maar dit is relatief trage energie, waardoor ze meestal de snelheid missen om het muzieksignaal goed te kunnen volgen. Een lichtere versterker kan dat wel! In combinatie met luidsprekers die een lichte versterker goed kan aansturen, zal hij ze makkelijk in dynamiek kunnen overtreffen.

Bij de beste versterkers zitten er minder noodzakelijke componenten in het signaalpad, waardoor deze veel korter is. Daardoor laten deze versterkers het oorspronkelijke muzieksignaal meer onaangetast, wat resulteert in een zuiverder en levendiger geluid.

Gemiddeld zware, vaak zeer kostbare, versterkers of monoblokken geven niet per sé veel laag weer. Het gebruik van goede componenten kunnen dit verschil wel maken. Zo zijn standaard transformatoren, in ook vaak idioot kostbare apparatuur, veelal van hele matige kwaliteit en geven daardoor vaak veel versmering. Het geluidsbeeld wordt daarom vaak rommelig en diffuus.

Een hoogwaardig gewikkelde trafo waarbij gebruik gemaakt wordt van hoogwaardig koper of eventueel zilver, kan dit probleem oplossen. Vaak blijkt dat je dan beter af bent met versterkers met minder vermogen.

Een mooie buizenversterker geeft op een hoogrendement-luidspreker vaak een strak, diep en gelaagd laag, daar waar de transistor met matige voeding niet meer dan een wazig vlaf kan weergeven. Het is dus zaak om zelf goed te luisteren naar waar je voorkeur naar uit gaat en laat je daarbij niet beïnvloeden door de vaak advertentie-gedreven magazines, on- en offline.

Het is belangrijk dat een versterker controle heeft over een luidspreker. Dit bepaalt immers het gemak waarmee het geluid kan worden geleverd. Veel moderne luidsprekers zijn gemakkelijk aan te sturen.

Een relatief lichte versterker heeft al volledige controle over de luidsprekers en dat geeft een vanzelfsprekend, natuurlijk geluid. Een goede, snelle voeding is hierbij ook erg belangrijk.

Een 10W versterker met een kwalitatief goede voeding kan stukken krachtiger klinken dan een gewone 100W versterker!

Luisteren in kleur

We weten allemaal wat natuurlijke geluiden zijn, doordat we ze voortdurend om ons heen horen. Live-geluid is rijk aan klankkleuren door de harmonische correctheid tussen grond- en boventonen. De klank van instrumenten is heel eigen, alle tonen zingen. Ons doel is om systemen te vinden die de kleur in muziek kunnen behouden.

Het is naïef om te denken dat je perfect live-geluid kunt bereiken met een high-end systeem, maar je kunt de essentie wel benaderen. Een goed audiosysteem zou in staat moeten zijn om alle karakteristieken van live-geluid te kunnen laten blenden met de echte geluiden in de ruimte.

Om die reden moet je altijd systemen in één bepaalde ruimte vergelijken, waarbij je oren de enige maatstaven zijn.

Helaas zijn er echter veel audiofielen die nog nooit een echte ervaring met live-muziek hebben gehad. Dag in dag uit zien wij dat bevestigd in de mening van klanten die hun smaak laten bepalen door high-end apparatuur. Zij ervaren bijvoorbeeld een systeem dat veel klankkleuren heeft, als té gekleurd. Bovendien zijn ze oneindig lang bezig met het vergelijken van apparatuur, terwijl ze daarmee eigenlijk voorbijgaan aan de essentie van high-end geluid.

Vertrouw je oren

Onze luisterervaringen komen zelden overeen met talrijke recensies, awards, meetrapporten en berichten op internetfora. Er wordt maar weinig kritisch geluisterd met live-muziek als referentie. Wat dat blijft wat ons betreft het allerbelangrijkste: Probeer je zo min mogelijk te laten beïnvloeden, ook niet door ons, maar bezoek lekker vaak een concert. Volg je persoonlijke smaak, geniet en vertrouw je oren!